Search This Blog

Monday, September 13, 2010

1 Malaysia Yang Sebenar..


Sempena Hari Malaysia yg diisytiharkan pd 16 September..aku adaler ckit pandangan dan citer yg di alami baru2 ini..Spt biasa,nk menjelang raya..aku la paling sibuk ke bandar..jap2 kuar..enjin xdan sejuk..zass..kuar lg...al-maklumla..aku kan hampir perfectionist..xperfectionist tau..hampir2 jek...hehehe..(sbb perfectionist tu sama jek dgn cerewet..). So segala kedai kat bandar Kluang tu aku redah..ke pasar laa...ke kedai India kat jln station carik barang2 utk msk beriani laa.. ke kedai bunga carik artificial flowers murah2 utk umah mak laa..ke Nan Yuan(kedai kain) nk carik alas meja laa..ke kedai apek jual segala mak nenek la...haaa...kat kedai apek kwn abah aku ni laa..kejadian very d ONE M'SIA ini berlaku..
Apek:Lu mau apa mcm punyer tikar?
Pak Aji:Mau tikar gulung panjang punyer..utk itu surau laa..
Apek:Bape panjang mau??ada 2 jenis maaa..1 kualiti baik punyer..1 lauya punyer...
Pak Aji:Tg sikijap aar..mau telepon sama itu Imam..
Apek:Xpa..xpa..la Aji..utk itu surau haa..gua kasik bagus punya kualiti laa..kasi cincai la itu halga..kasi angkatla bape2 yg lu ada wang...

Aku yg tgh sekodeng tu..dgr jek sayup2..sambil curik2 snap gambo!!muahahaha...jauh disudut hati..sememangnya 1 Malaysia itu sudah lama sebati dlm jiwa rakyat Malaysia ini..semuanya nk yg terbaik utk bangsa memasing..tetapi pd aku bangsa2 lain selain Melayu perlu menghormati & menerima hakikat yg hak keistimewaan org Melayu itu perlu ada..tetapi tidak bermakna pula bangsa Melayu perlu mencemburui apa yg diberikan kpd bangsa lain..apa yg penting,kekayaan negara perlu dibahagi2kan..tidak semestinya sama rata..tetapi biar semuanya merasa...
Perrghh...dh mcm panel dlm wawancara kat TV1 plak aku nih..hehehehe...tp apa yg pasti..Negaraku Malaysia Yang Tercinta...Makmurlah Engkau & Mahsyurlah Engkau Di Persada Dunia.. Selamat Hari Malaysia!! :D

2 comments:

  1. dulu2 lagi dah dah 1malaysia ni.. tapi takde kecoh2 pun sbb jujur & ikhlas dari hati...

    sekarang semua pun nak dipolitikkan...
    memang bodoh...

    ReplyDelete
  2. tu la pasal...mak aku pon mmg beli ikan dgn si Panjang tu sejak azali..kiter pon duk beli kat apek tarzan..x kecoh pon...

    ReplyDelete